23.05.2024 sai Lordide Koja lõpliku heakskiidu valitsuse algatatud digitaalturu, konkurentsi- ja tarbijate seadus, millega reguleeritakse konkurentsi digitaalturul, sh muudeti 1998. aasta konkurentsiseadust ja 2002. aasta ettevõtlusseadust ning kehtestati muid konkurentsiõiguse ja täiendavaid tarbijate õiguste kaitse sätteid. Uus digitaalturu konkurentsirežiim jõustus 01.01.2025. Mõningate sätete jõustumiseks on vaja vastu võtta täiendavaid rakendusakte.
Uus kord peaks nt kaasa aitama, et: suurettevõtted ei saaks ebaausalt soodustada oma teenuste kasutamist või kasutada juurdepääsu kliendiandmetele ebaõiglase eelise saamiseks, väiksemaid konkureerivad ettevõtteid kõrvale tõrjudes; lihtsustada tarbijatel digitaalsete teenuste pakkujate vahetamist nii, et nad seejuures ei kaotaks juurdepääsu andmetele või sisule; tagada, et suurtest digitaalsetest süsteemidest sõltuvad ettevõtted pääsevad ligi vajalikele andmetele ja funktsioonidele, et tuua turule innovatiivseid ja uusi tooteid ning teenusi; stimuleerida investeeringuid ja innovatsiooni ning seega edendada majanduskasvu, võimaldades tõhusamat konkurentsi. Näiteks nõutakse edaspidi meediaettevõtetelt tellimuse vormistamisel selge eelneva info edastamist tarbijale, et ta mõistaks tehingu olemust; prooviperioodi lõpul vastava info edastamist tarbijale; arusaadavat tellimuse lõpetamise võimalust; kohustust lisada algsele müügiinfole tellimuse koguhind (seni on tihti juhtunud, et alles hiljem selguvad lisakulud, millest tarbijat algul ei teavitatud) jne. Seaduse rikkumise eest saab määrata trahve suuruses kuni 10% ettevõtte ülemaailmsest käibest (või 300 000 naela, kui see on kõrgem). Suurbritannia Konkurentsi- ja Turuamet (CMA, Competition and Markets Authority) sai uued volitused, mis võimaldavad tal nii uurida kauplejaid kui ka määrata neile ise trahve, mitte kohtusse pöördudes nagu varem. Näiteks algatas CMA 14.01.2025 uue korra alusel esimese uurimise, mis keskendus Google’i tegevusele otsingu ja otsingureklaamide valdkonnas ning 22.01.2025 teatas CMA, et uurib ka Apple’i ja Google’i mobiilseadmetes töötavaid operatsioonisüsteeme, rakenduste poode ja brausereid.

Loe lähemalt:
Legislation.gov.uk, „Digital Markets, Competition and Consumers Act 2024“;
UK Parliament, „Digital Markets, Competition and Consumers Act 2024“; Madders, Justin, „Implementation of the Digital Markets, Competition and Consumers Act. Statement made on 9 September 2024“;
Gov.uk, 31.07.2024, „Getting ready for the consumer protection changes in the Digital Markets, Competition and Consumers Act 2024“; 07.01.2025, „CMA sets out initial plans as new digital markets competition regime comes into force“; 07.01.2025 (23.01.2025), „How the UK’s digital markets competition regime Works“;
Mills & Reeve. Hilder, Paul, 28.01.2025, „Lawful disruption: What does the Digital Markets, Competition and Consumers Act 2024 mean for media businesses?“;
Latham.London, 05.04.2025, „A new era for consumer protection: The Digital Markets, Competition and Consumers Act“;
Bird & Bird, „Digital Markets, Competition and Consumers Act